چراغ جلو خودرو
چراغ خودرو و موارد استفاده آنها

چراغ خودرو و موارد استفاده آنها

برای اینکه آزمون رانندگی را با موفقیت پشت سر بگذارید ، باید بتوانید انواع مختلف چراغ های خودرو و همچنین نحوه استفادهاز آنها را شناسایی کنید. ظاهراً این دستورالعمل تضمین میکند که رانندگان به طور صحیح از چراغهای اتومبیل خوداستفاده کنند. متأسفانه طبق گزارشات بسیاری از رانندگان پس از برگزاری آزمون ، این مهارت ها را فراموش می کنند و بااین کار نه تنها زندگی خود را در معرض خطر قرار می دهند بلکه جان رانندگان دیگر را نیز به خطر می اندازد.

چراغ های مختلف یک اتومبیل وظایف خاص خود برای کمک به راننده یا فرستادن سیگنال به سایر رانندگان دارند. درصورت استفاده نادرست یا اصلاً استفاده نکردن از آن ها ، احتمال رخ دادن حوادث به شدت بالا می رود. به همین دلیل بسیار مهم است که بتوانید چراغ های مختلف را بشناسید و بدانید چه موقع لازم است که از آنها استفاده کنید.

چراغ جلو خودرو

دو نوع چراغ جلو وجود دارد : نور پایین و نور بالا. این چراغها به راننده این امکان را می دهند که جاده ی تاریک را با قدرت دید گسترده تری ببیند ، ضمن اینکه به سایر رانندگان نیز هشدار می دهد که یک خودروی دیگر در نزدیکی آن ها حضور دارد.

چراغ نور پایین،. نور را ب صورت ملایم توزیع می کند شما تا روشنایی کافی برای دیدن جلو و بغل را داشته باشید بدوناینکه نور به شدت زیاد رانندگان دیگری که در کنار شما در حال رانندگی هستن را اذیت کند. چراغ نور بالا، نور را با شدتبسیار زیاد و به صورت متراکم پخش می کند و تنها زمانی مجاز به استفاده از آن هستید که هیچ اتوموبیلی در اطراف شماو نزدیکی شما در حال رفت و آمد نباشد، زیرا توزیع نور زیاد باعث مختل کردن دید آن راننده میشود و میتواند موجب بروز حادثه شود.

چراغ جلو خودرو

خرید چراغ جلو خودرو

چراغ عقب خودرو

چراغ های عقب جهت تولید نور فقط در قسمت عقب خودرو طراحی شده اند و به گونه ای سیم کشی شده اند که هر زمان چراغ های جلو روشن باشد ، روشن می شوند. این به رانندگانی که پشت سر شما در حال رانندگی هستند کمک می کند تاموقعیت شما را دریابند و بتوانند ببینند شما تا چه اندازه جلوتر از آن ها هستید.
همچنین هنگام ترمزگرفتن نور چراغ عقب خودرو بیشتر میشود و خودروهای پشت سر شما متوجه ترمز گرفتن شما میشوند.

چراغ عقب خودروخرید چراغ عقب خودرو

چراغ های روز

چراغ های روز یا همان Daylight به طور خودکار روشن می شوند. اگرچه در بعضی از اتومبیل ها امکان خاموش کردن آنها وجود دارد. هدف اصلی این چراغها این است که که خودروی شما را برای عابر پیاده و سایر وسایل نقلیه و سرنشینان آن نمایان تر کنند.

دی لایتچراغ های مه شکن

این چراغها که در نزدیکی چراغ های جلو قرار دارند ، مناسب شرایط آب و هوایی مه آلود هستند و کارشان این است که مانع از شکست نور و برگشت نور به چشم های راننده و ایجاد حادثه شوند. چراغ های جلو بسیار کارآمد هستند اما برای شرایط خاص مانند آب و هوای مه آلود ساخته نشده اند، در چنین شرایطی شما نیاز به استفاده از چراغ های مه شکن دارید.

چراغ مه شکن

چراغهای راهنما

چراغ ها راهنما که همچنین به عنوان “چراغ چشمک زن” هم شناخته می شوند که در جلو و عقب خودرو ، در کنار چراغ های جلو و عقب قرار دارند. وقتی که قصد دارید به سمت چپ یا راست بچرخید باید آن ها را روشن کنید تا به سایر راننده هانشان بدهید که به زودی قصد گردش ( در جهتی که از چراغ راهنما استفاده کردید) دارید و سرعتتان پایین می آید.

چراغ راهنما خودرو

چراغ های ترمز

چراغ های ترمز در کنار چراغ های عقب شما قرار دارند و به رانندگان هشدار می دهند که شما در حال پایین آوردن سرعت تان یا متوقف شدن هستید. نیازی به فعال کردن ندارند و همان لحظه که شما پای تان را روی ترمز قرار می دهید روشن میشوند اما از سالم بودن شان اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که به درستی کار می کنند.

چراغ خطر

همچنین با عنوان فلاشر هم معروف هستند ، در قسمت جلویی و عقب خودرو قرار دارند. هنگامی که آن ها را روشن میکنید ، یک سیگنال چشمک زن به سایر رانندگان می فرستید تا به آن ها هشدار دهید که جلوتر از شما در جاده مشکلی پیش آمده ، حادثه ای پیش آمده، ترافیک ناگهانی ایجاد شده، سنگ ریزش کرده و…
و به آن ها می فهماند که ماشین های دیگر سرعت شان را پایین آورده اند و شما نیاز مجبور به همین کار هستید. از فلاشرها به عنوان اعلام خطر استفاده می شود و نمی توانید بعد از استفاده از این چراغ ها به طور کامل توقف کنید.

چراغ های داخل خودرو

چراغ های های داخل خودرو در داخل کابین وسیله نقلیه شما قرار دارد و برای روشن تر کردن کابین مسافر یا راننده جهتبررسی ایمن نقشه ها یا مسیرها یا پیدا کردن وسیله ای در تاریکی از آن ها استفاده می شود. استفاده ی طولانی مدت از آنها خطر ساز است زیرا قدرت دید راننده را کم می کند و چشم را به مرور خسته می کند.

چراغ های داخل خودرو

در این مقاله به طور مختصر انواع چراغ های ماشین را بررسی کردیم و اهمیت هر یک را توضیح دادیم، استفاده از چراغ های ماشین و استفاده ی درست از آن ها موجب کم شدن خطر ایجاد حوادث می شود و برای شما و همه ی آن هایی که در جاده در حال رانندگی هستند بسیار مهم است. اگر چراغ اتومبیل تان خراب شده است یا به درستی کار نمی کند هرچه سریع تر برای تعویض آناقدام کنید. همه ی خدمات و تجهیزات مورد نیاز شما در کارلوکس موجود است و ما آماده ی خدمت رسانی به شما هستیم.