معرفی انواع ترمز
معرفی نامه انواع ترمز

انواع ترمز ها

سیستم ترمز در اوایل اختراع خودرو های چهار چرخ تنها سیستمی بود که شامل یک صفحه و تعدادی اتصال مکانیکی می شد که در نهایت خودرو را متوقف می کرد. اما امروزه شاهد انواع ترمز ها هستیم که بسیار پیشرفت کرده اند و با اسامی بعضا عجیب و غریب در کاتالوگ خودرو ها دیده می شوند. امروز می خواهیم کمی در مورد معروف ترین سیستم های ترمز سخن بگوییم تا دیگر با دیدن اسامی آن ها به فکر فرو نروید!

ABS نام آشنا!

سیستم ترمز abs معروف ترین و قدیمی ترین سیستم ترمز در دنیای خودرو است. ایده اصلی این سیستم در آنجا به وجود آمد که ترمز های عادی در شرایط لغزنده شدیدا خطرناک بودند و خودرو از کنترل خارج می شد.

چرخ ها قفل می شدند و طول خط ترمز افزایش می یافت. از طرفی چون چرخ قفل بود فرمان دهی هم امکان پذیر نبود.  شرکت مرسدس بنز اولین بار سیستم ترمز ضد قفل را معرفی کرد. اگر یادتان باشد در ترمز گیری با ترمز های عادی رانندگان قدیمی چند بار پای خود را روی پدال می گذاشتند تا خودرو لیز نخورد. مرسدس با همین ایده ترمز ضد قفل را معرفی کرد. وقتی شما ممتد پایتان روی پدال بگذارید سیستم اتوماتیک ترمز گیری قطع و وصلی انجام می دهد و چرخ قفل نمی شود. پس خودرو لیز نمی خورد و فرمان هم در اختیار شماست.

سیستم EBD همراه همیشگی ترمز ضد قفل!

این سیستم اندکی بعد از abs به بازار آمد. ایده اصلی آن هم از آنجا بود که موقع ترمز گیری به دلیل سیستم قطع و وصلی دیده می شد که چرخ ها در یک راستا نیستند و موقع ترمز گیری خودرو کمی مایل می شود. بنابراین با سیستم EBD قدرت ترمز بین 2 یا 4 چرخ تقسیم می شود تا تعادل خودرو در هنگام ترمز گیری حفظ شود.

ESP سیستم ترمزی که مربوط به ترمز نیست!

سیستم esp عملا ارتباط زیادی به ترمز ندارد. اما در دسته بندی ها آن را سیستم ترمز در نظر می گیریم. فرض کنید با سرعت نسبتا زیاد در حال رانندگی هستید و پیچی سر راه شماست. فرصت ترمز گیری هم ندارید. اصولا در این مواقع راننده های غیر حرفه ای دچار مشکل و حادثه می شوند. اما همه که حرفه ای نیستند! راه حل چیست؟

در خودرو های جدید سیستم esp دور چرخ ها را سر پیچ ها کنترل می کند. اگر کمی دید مهندسی و ریاضی داشته باشیم مشخص است که چرخی که داخل پیچ است دور کمتری نسبت به چرخی که خارج پیچ است طی می کند. پس اگر سرعت و دور این دو چرخ متناسب نباشد خطری در راه خواهد بود!
این سیستم که با نام کنترل پایداری شناخته می شود در سر پیچ ها و فرمان دهی ها به عقب خودرو اجازه در رفتن نمی دهد! پس اگر اهل پاور اسلاید و دریفت هستید ESP را خاموش کنید!

رفیق مواقع ضروری EBA

یکی دیگر از انواع ترمز EBA میباشد. حتما پیش آمده که در مواقعی که یک مانع ناگهان جلوی شما سبز شده است شوکه شدید، پایتان شل شده است و آن چنان که باید پدال ترمز را فشار نداده اید. انگار که پایتان پدال را گم کرده باشد!
به همین دلیل شرکت های خودروساز ایده EBA را معرفی کردند. سیستمی که به اختصار BA هم نامیده می شود.

این سیستم اگر احساس کند که شما در زمان کم، فشار نسبتا زیادی به ترمز آورده اید (مثلا بیش از 50 درصد در چند میلی ثانیه) تشخیص می دهد که خطری پیش روی شماست و قدرت ترمز را تا 100 درصد بالا می برد. این به شما کمک می کند اگر تحت شرایطی قدرت ترمز گیری خود را از دست دادید دچار حادثه نشوید.

سیستم ضد لغزش ASR

همیشه در جاده های لغزنده ما برای جلوگیری از هرزگردی خودرو، باید دور موتور را پایین نگه داریم و آرام تر برانیم. یا در شتاب گیری های اولیه با دوری حرکت کنیم که خودرو هرزگردی کمتر ( اصطلاح عامیانه تیک آف!) کمتر داشته باشد تا تایم از دست ندهیم. سیستم ASR که با نام TSC هم شناخته می شود (به کار بردن این ها بستگی به شرکت سازنده دارد.) به کمک می آید.

این سیستم با کنترل چرخش چرخ ها تنظیم می کند که اگر اصطکاک بین لاستیک و زمین به اندازه کافی نیست چرخ ها بی دلیل نچرخند. این سیستم از لیز خوردن های خودرو در شرایط گوناگون جلوگیری می کند. بازهم لازم به ذکر است که اگر می خواهید تیک آف کنید این سیستم را هم خاموش کنید و از رانندگی لذت ببرید!

سیستم HAC تپه نورد مدرن!

بسیار پیش آمده است که در سربالایی ها توقف کرده اید و موقع شروع و ادامه حرکت به مشکل خورده اید. هماهنگی بین آزاد کردن ترمز دستی و نیم کلاچ و حرکت خیلی سخت به نظر می رسد. این سیستم اصولا در خودرو های شاسی بلند و SUV که احتمال شیب زنی با آن ها بیشتر است دیده می شود.

این سیستم اتوماتیک با تشخیص شیب ترمز را فعال می کند و خودرو عقب نمی رود. حالا شما با خیال راحت گاز می دهید و خودرو از شیب بالا می رود. متاسفانه دیده می شود بسیاری از رانندگان به دلیل نداشتن تجربه کافی با عقب آمدن خسارت های مالی و جانی زیادی به دیگران زده اند.

درآخر کدام؟

واقعیت این است که همه این سیستم های ترمز واجب هستند. یعنی از نان شب هم واجب تر هستند!
متاسفانه امروزه افراد معیار خریدشان اغلب ظاهر است. اگر هم به ایمنی اهمیت بدهند بیشتر به فکر تعداد ایربگ هستند. اما واقعیت این است که اگر خودرو ترمز های خوبی داشته باشد، ایربگ ها برای همیشه دست نخورده باقی خواهند ماند . . .

در این مقاله با انواع ترمز به صورت جزئی آشنا شدیم، برای بررسی دقیق هر یک از این سیستم ها با کارلوکس همراه باشید.