تیوولی یا پژو 2008
تیوولی یا پژو 2008

تن به تن کره و فرانسه در خاک ایران! تیوولی یا پژو 2008

بازار خودروی ایران بازار عجیبی است. بازاری که علاوه بر تنوع کمی که دارد، گاهی مجبور می شوید خودروهایی را با هم مقایسه کنید که در یک کلاس نیستند! مقایسه خودروی مجهز به سیستم توربوشارژر با خودرویی که تنفس طبیعی است کار درستی نیست، اما همان طور که گفتیم این جا بازار ایران است و با فرض درست بودن این مقایسه امروز در کارلوکس تیوولی را در برابر 2008 قرار می دهیم.

تیوولی

طراحی و چهره گرایی!

بحث زیبایی خودرو یک بحث سلیقه ای است و نمی توان با قطعیت در مورد آن نظر داد. اما طراحی اصولی دارد و می توان با بررسی فاکتور هایی یک طراحی را اصولی تر دانست. سانگ یانگ اولین خودروساز کره جنوبی است و بر خلاف انتظار قبل کیا و هیوندای شروع به ساخت خودرو کرده است. زمانی هم موتور هایی تحت لیسانس بنز در خودرو هایش نصب می شد و الان هم کیفیت بالاتری نسبت به کره ای های دیگر دارد. در بحث طراحی تیوولی یک خودروی استاندارد است که به سختی می توان از آن ایراد گرفت. بی نقصی که به ما و بسیاری اجازه می دهند به این خودرو لقب زیبا بدهیم.

پژو 2008از طرفی در آن سوی میدان 2008 با یک زبان طراحی جدید آمده است. طراحی تهاجمی و اسپرت 2008 باعث می شود که از اول کار بدانیم مشتریان این پژوی دوست داشتنی رنج سنی پایین تری نسبت به تیوولی هستند. 2008 خودروی زیبایی است اما طراحی همه پسندی ندارد و ممکن است برخی به خوبی نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

پشت فرمان کدام؟ تیوولی یا پژو 2008

تست رانندگی را با 2008 شروع می کنیم. اولین چیزی که بعد نشستن روی صندلی 2008 به چشم می خورد کمی سفت بودن صندلی است. بعد آن آمپر که در جای متفاوتی قرار گرفته و اندکی زمان می برد تا به آن عادت کنیم. مانیتور هم داخل داشبورد نیست و مقداری بالا تر است. خودرو با صدای نسبتا کمی استارت می خورد و شروع به حرکت می کنیم. تا وقتی که پایتان را روی پدال گاز نگذاشته اید در کابین 2008 احساس غریبی خاصی خواهید کرد. اما از زمانی که شروع به شتاب گیری می کنید این حس تبدیل به هیجان می شود. شتاب و کشش این خودرو بسیار خوب است و نسبت به همرده های خود واقعا سریع است. هندلینگ خوبی هم شاهد هستیم و خودرو کاملا تحت کنترل است. باید گفت تجربه رانندگی با 2008 تجربه ای دل نشین است.

داشبورد پژو 2008

در تیوولی اوضاع کمی فرق می کند. کابین با کیفیت تر است و طراحی منطقی تری دارد، حداقل همه چیز سر جای خودش است! استارت کم صدا تر از 2008 می خورد و خودرو به آرامی حرکت می کند. سرحالی 2008 اصلا و ابدا در تیوولی دیده نمی شود. شاید اگر تیوولی هم توربو داشت رانندگی سریع تری را تجربه می کردیم اما خب حالا که ندارد! تیوولی نرم تر از 2008 است و کابین تکان های کمتری دارد. باید گفت شاید تیوولی به تند و  فرزی 2008 نباشد، اما قطعا از آن نرم تر است.

داشبورد تیوولی

داستان بی سرانجام توربو!

بسیاری در بازار ایران معتقد هستند که بنزین ایران مناسب توربو نیست و خودرو هایی که توربو شارژر داشته باشند دردسر ساز خواهند شد. یک بار برای همیشه به این سوال پاسخ می دهیم.

در سیلندر خودرو، عمل احتراق صورت می گیرد. ترکیب هوا و سوخت که با جرقه زنی شمع ادامه می یابد و سرانجام به حرکت خودرو منجر می شود. در این میان با نصب توربو هوای بیشتری وارد  فضای احتراق کرده ایم، و نیاز است سوخت هم اشتعال پذیری لازم را برای همراهی این هوای بیشتر داشته باشد. برای همین استفاده از بنزین سوپر و اکتان بوستر پیشنهاد می شود که با سرب کم تر، احتراق بهتری را رقم بزند. پس توربو مستقیما با سوخت برخوردی ندارد و مشکل خاص و حل نشدنی وجود ندارد، مخصوصا حالا که توربوی 2008 مناسب بنزین های کم کیفیت هم ساخته شده است.

در بازار چه خبر؟

در بازار فعلی خودروی ایران1 هیچ خودرویی بازار خوب خودش را ندارد. فقط می توان در نظر گرفت خودرو ها نسبت به هم برتری داشته باشند. 2008 به دلیل این که یک خودروی تولید داخل است قطعات و خدمات پس از فروش بهتری دارد و مقدار جزئی در بازار دست دوم وضعیت بهتری دارد. اما هردو خودرو های خوش فروشی هستند و نیازی به نگرانی نیست.

نمای پشتی پژو 2008ایمنی

در بحث ایمنی باید این نکته را در نظر گرفت که چون تیوولی خودروی جدید تری است، باید ایمنی بهتری داشته باشد. اما در عمل و با بررسی تست تصادف های موجود می بینیم که 2008 در تست تصادف کمی بهتر عمل کرده است و خودروی ایمن تری محسوب می شود. اما تیوولی یک سری سیستم ایمنی فعال دارد که کفه ترازو را کمی به سمت خود می کشد. سیستم ضد واژگونی، کمک حرکت در سربالایی  و سیستم ضد لغزش از مواردی هستند که در تیوولی هست و در 2008 خبری از آن ها نیست.

آپشن ها در سرزمین آپشن پسند ها!

اگر بازار خودروی ایران را تحلیل کنیم به این نتیجه می رسیم که اکثر مشتریان آپشن پسند شده اند. نمونه اش موفقیت خودرو های چینی در بازار. خودرو های چینی شتاب ندارند، کیفیت ندارند اما تا بخواهید آپشن دارند و در بازار ایران موفق هستند. در این قسمت باید گفت تیوولی آپشن های بیشتری نسبت به حریف فرانسوی اش دارد و بهتر عمل کرده است. به عنوان نمونه سانروف که از امکانات پایه خودروها محسوب می شود در 2008 وجود ندارد اما تیوولی در تیپ Elite این آپشن را دارد. این صرفا یک مثال بود اما تیوولی در کل آپشن های بیشتری ارائه می کند و برنده این قسمت است.

حرف آخر،تیوولی یا پژو 2008 ؟

پاسخ به سوال کدام خودرو بهتر است؟ زمانی که اختلاف دو خودرو کم باشد سخت است. اما در بین این دو خودرو با این که اختلاف در برخی زمینه ها زیاد هم هست انتخاب دشواری در پیش داریم.

اما می توان گفت اگر طالب شتاب هستید، خانواده کم جمعیتی هستید و خودروهایی با ویژگی اسپرت دوست دارید، 2008 برای شماست.

اما اگر کابین جادار، آپشن بیشتر و نرمی و راحتی می خواهید، بدون درنگ تیوولی را انتخاب کنید.