تست تصادف سمند
تلخ و شیرین ایمنی خودروهای ایرانی

تلخ و شیرین ایمنی خودرو ها در ایران

وقتی صحبت از ایمنی خودروهای ایرانی میشود همه ما یاد خاطرات بدی میفتیم.از دست رفتن عزیزمان و شاهد اتفاقات بدی که خودرهای ایرانی سبب ان ها هستند.البته این حرف کاملا درست نیست و یقینا عوامل دیگری هم دارد.اما خب باید سراغ اصل کاری رفت. در این مطلب سعی دارم با بررسی کلی خودروهای ایرانی به چرایی این موضوعات بپردازم و در اخر با اعلام پیشنهادات خودم گامی هرچند کوچک برای صنعت خودرو برداشته باشم.

کلاس بندی شرط اول مقایسه

نکته مهم مقایسه و بررسی خودرو این است که کلاس بندی خودروها رعایت شود.به طور مثال اگر بخواهیم راحتی سمند را با شاسی بلند های بازار مقایسه کنیم قطعا سمند یکه تاز خواهد بود! اما در عمل این مقایسه درست نیست.پس اول به کلاس بندی خودروها میپردازم.
خودرو ها ی خانواده ۲۰۶ شامل تیپ های مختلف ۲۰۶ و۲۰۷ میشود با تیبا ۲، پراید ۱۱۱ و ساندرو مقایسه میشوند.
خانواده ۴۰۵ شامل شامل جی ال ایکس و اس ال ایکس،پژو پارس ها ای ال ایکس و ال ایکس، انواع سمند های ال ایکس و اس ای و سورن ها، دنا ، تندر نود، زانتیا ،تیبا،۲۰۶ های صندوقدارو رانا و ساینا هم باهم مقایسه میشوند.

پراید،پیرمرد چشم بادامی بازار

شاید خیلی ها از تیتر تعجب کرده باشند.اما باید گفت که پراید بعد از اینکه در امریکا با نام فورد فستیوا تولید شد به ژاپن سفر کرد و با نام مزدا ۱۲۱ معروف شد.در اوایل دهه ۷۰ با موتور ژاپنی بی ۳ وارد ایران شد.اگر واقع بین باشیم پراید به عنوان یک خودروی متولد دهه ۸۰ میلادی ایمنی بدی ندارد.اما نمیتوان در امروز زندگی کرد و معیارهای ۴۰ سال پیش را داشت.

تست تصادف رسمی از پراید صورت نگرفته اما در تست های انجام شده دیده شد جلوی خودرو کاملا تخریب میشود و ضربه با موتور وارد کابین میشود. ستون میشکند و داشبورد به سمت سرنشینان می اید.این اتفاقی است که هرروز در تصادفات میبینیم. در کل اگر بخواهم به ایمنی در تصادف پراید نمره دهم از ۵ ستاره ۱ ستاره میدهم.و بنظرم کافیست.

تصادف پراید

فرانسوی های کهنه کار در ایران

خانواده ۴۰۵ حدود ۲۸ سال است که وارد بازار ایران شده اند.گویی مهمانانی هستند که صاحب خانه شده اند.
پژو ۴۰۵ خودروی پرافتخار پژو محسوب میشود.خودرویی که تنها بعد ۱ سال حضور در بازار بهترین خودروی اروپا شد.در آن سال ها هم ایمنی بسیار خوبی نسبت به رقبا داشت.اما سخن گذشته زدن دیگر بس است!

در تصادفات ۴۰۵  عمده اسیب هایی که سرنشینان میبینند به دلیل وارد شدن موتور و ادوات ان به داخل خودرو است.ضربه به درستی جذب نمیشود و وارد فضای سرنشینان میشود.موردی که صحنه های تصادف بسیار وحشتناکی را رقم میزند.
از طرفی برادر جوان تر ۴۰۵ که با نام پرشیا یا پارس شناخته میشود وضعیت بهتری ندارد.فقط اینکه پارس کپی ایرانی ۴۰۶ است و ما با بررسی ان تست نتیجه دقیق تری اعلام میکنیم.
درکل اگر بخواهم به خانواده ۴۰۵ و پارس امتیاز دهم امتیاز ۲از ۵ را کافی میدانم.

برادران ژنتیکی پراید

پروژه پراید های جدید معروف به پروژه ایکس ۱۰۰ هستند.پروژه ای که به ساخت شاسی های پراید های مختلف اطلاق میشوند. اما پروژه ایکس ۲۰۰ مربوط به تیبا و ساینا است.خودروهایی که برپایه پراید اما با تقویت قسمت شاسی و تاحدودی بدنه ساخته شده اند.اما ایا این بهبود ها باعث شده اند که این خودروها را ایمن بدانیم؟پاسخ من یک بله ی کمرنگ است! ینی بله چون دیگر به وحشتناکی پراید نیست اما هنوز با کلمه ایمن بودن فاصله دارد.در تست ها دیده میشود که جلوی خودرو به شکل ناقص مچاله میشود و ضربه ستون جلو را خرد میکند، درب خودرو باز میشود و داشبورد از بین میرود،حادثه ای که باعث میشود به این خودروها بیشتر از ۲ ستاره ندهم.

قهرمان رالی در خیابان های ایران

پژو ۲۰۶ خودروی محبوب اروپا که در حدود سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ با نام ۲۰۶ دبلیو ار سی در رالی هم شرکت داشت.و همین باعث محبوبیت ان شد.۲۰۶ در سال ۱۳۸۰ با تیپ ۱ وارد ایران شد .بعدا تیپ های ۲،۳،۴،۵ و ۶ امدند که البته تیپ ۴ بسیار کمیاب است.پژو ۲۰۶ از معدود خودروهای ایرانی است که تست معتبر ان توسط شرکت تست تصادف اروپا انجام شده است.در ان تست ها ۲۰۶ حدود ۳ تا ۴ ستاره ایمنی در مراحل مختلف دریافت کرد.ویژگی برتر ۲۰۶ مخصوصا در تصادف های از جلو این است که به دلیل پایین تر بودن و زاویه دار بودن محل نصب موتور،در هنگام تصادف موتور به سمت پایین متمایل میشود و این از اسیب های ضربه وارده به شدت میکاهد.

اما در تست ها ساید و بک نتیجه خیلی خوب نبوده که البته از ماشین های هاچبک در این بخش ها انتظاری نمیرود.اما خب فیس لیفت های صندوقدار و رانا که برپایه ۲۰۶ هستند در این تست ها هم بهتر عمل خواهند کرد.به طور کلی من به این خانواده ۳ ستاره میدهم.

تست تصادف 206

اقتصادی گرانقیمت بازار ایران

رنو تندر ۹۰ یا داچیا لوگان یکی از پروژه های اقتصادی رنو بود. خودرویی که قرار بود علاوه بر ارزان بودن، کاربردی و کم مصرف هم باشد.اما اینجا بازار ایران است و ممکن است خودروی قشر ضعیف اروپا اینجا برای قشر بالاتر متوسط قابل دستیابی باشد.
از اینها که بگذریم تندر ۹۰ یک خودروی با طراحی نچسب اما فنی و کیفیت بالاست که از قضا ایمنی خوبی هم دارد.درتست های انجام شده ضربه حاصله از برخورد بیرون از کابین حفظ شد که عملکرد خوب خودرورا نشان میدهد.همچنین داشبورد سر جایش ماند و اسیب کمی به ادمک های تست وارد شد.همه اینها باعث میشود با احترام به سازمان یورو انکپ نیم ستاره به ۳ ستاره تندر اضافه کنم و امتیاز ۳٫۵ را به ان بدهم.

سریع و اسیب پذیر فرانسوی

زانتیا زمانی که در اوایل دهه ۸۰ وارد ایران شد چشم های زیادی را به خود دوخت.از سیستم تعلیق بی نظیر که قابلیت ۳ چرخه شدن به ان میداد تا تنظیم ارتفاع و از همه مهمتر شتاب بسیار بالا که ان را چند رده بالاتر از رقبا قرار میداد.اما چندی گذشت در جاده های پرتصادف ایران زانتیا کم اورد و داستان تست تصادف های ان رو شد.تست تصادف های وحشتناکی که زانتیا را در رده نا امن ترین خودروها ایران و اروپا قرار داد.در این تست جلوی خودرو متلاشی شد و به دلیل تقسیم وزن نامناسب پشت خودرو بلند شد.ستون های جلو تا شد و ادمک های نگون بخت از بین رفتند.با این تراژدی غمگین ۱ ستاره را به زانتیا میدهم و از توقف تولید آن خوشحالم.

برادر ورزیده پژوهای فرانسوی

سمند یا همان خودروی ملی را میتوان نمونه کامل تر و بروز شده ی ۴۰۵ دانست. مدلی که حدود ۹ سال بعد ۴۰۵ وارد بازار شد و در رده قیمتی بالاتر ان قرار گرفت. بررسی های شخصی من نشان داد که علارقم شاسی یکسان،تقویت های انجام شده در شاسی و بدنه باعث شده سمند بهتر از ۴۰۵ در تصادف عمل کند.با تقسیم وزن بهتر و مرکز ثقل پایین تر سمند خودروی ایمن تر و در جاده قابل اطمینان تری از ۴۰۵ است.و من به این خودرو ۳ ستاره ایمنی اهدا میکنم.

راهکار چیست؟

من به عنوان یک نویسنده خودرویی به کسی که مدتها روی مسئله ایمنی بدنه کار کرده ام راهکار را به روز شدن میدانم.
تمامی خودرو ها از حدود سال ۲۰۰۰ به بعد با دانشی به نام ناحیه مچاله شدن یا (crumple zone) تولید میشوند
سامانه ای که باعث میشود ضربه با مچاله شدن جلوی خودرو جذب شود و ضربه وارد کابین نشود.
ایمنی خودروهای ایرانی در دهه ۸۰ میلادی جامانده.و برای رهایی از این وضع جز به روز شدن راهی وجود ندارد.

در این مقاله ایمنی خودروهای ایرانی رو به طور مختصر بررسی کردیم و در قسمت های بعدی به بررسی های تخصصی تر میپردازیم پس با مجله اینترنتی کارلوکس همراه باشد