آفرود
بیراهه نوردی (1)

بیراهه نوردی

آفرود کلمه ای است که در چند سال اخیر خیلی از زبان ماشین باز ها و دوست داران خودرو شنیده می شود. تب آفرودبازی که اخیرا فراگیر شده، ورزش پر طرفدار و هیجان انگیز بیراهه نوردی است.

بیراهه نوردی تلفیقی از هیجان، ماجراجویی و طبیعت گردی است. خودرو های مجهزی که به دشت و کوه و بیابان می زنند و جاهای جدید کشف می کنند. بیراهه نوردی می تواند در دل کویری بی آب و علف باشد یا در عمق جنگل های بارانی. طبیعت گردی روح غالب بر این ورزش است.

امروز در کارلوکس می خواهیم ببینیم که چگونه خودرو ی خارج جاده ای مناسب خود را پیدا کنیم. چه قطعاتی روی آن ببندیم و در آخر چه نکاتی را رعایت کنیم تا سفر هیجان انگیز و لذت بخشی داشته باشیم.

انتخاب وسیله نقلیه

بعد از اینکه بودجه لازمه برای خرید خودرو مناسب خود را کنار گذاشتید باید هدفتان را مشخص کنید. آیا قصدتان طبیعت گردی است؟ می خواهید بیابان گردی کنید یا جنگل را بیشتر دوس دارید؟ در حالت انتخاب ها متفاوت خواهند بود.

در خودرو های شاسی بلند فاصله عرضی محور ها (Wheel Base) و فاصله طولی محور ها (Wheel Truck) بسیار مهم است. در زمان شیب زنی اگر طول خودرو زیاد باشد وسط خودرو گیر می کند و زمین گیر می شوید!

از طرفی اگر عرض خودرو نسبت به ارتفاع آن کم باشد در شرایط پرتگاهی یا جایی که خودرو تکیه گاه مناسب نداشته باشد بسیار خطرناک خواهد بود.

آفرود بازی

نکته بعدی ارتفاع خودرو است. در خودرو های شاسی بلند ارتفاع حرف اول را میزند. مطمئن شوید ارتفاع شاسی ( و نه اتاق) خودرو به اندازه ای که  می خواهید بلند باشد. و قابلیت افزایش ارتفاع هم داشته باشد.

یادتان باشد همه چیز قدیمی اش بهتر نیست. ممکن است در ماجراجویی های خود به مسیر هایی بر بخورید که نتوانید با قدرت و ارتفاع بالای خودروی قدیمی تان از آن عبور کنید. پس اگر بودجه اش را دارید خودرویی تهیه کنید که قفل دیفرانسیل و تنظیم الکترونیکی نیرو را داشته باشد.

ماشن های افرودبازار خودرویی ایران بسیار محدود است و در هر بازه قیمتی هم در نظر بگیریم انتخاب های چندانی نداریم. اما در رده ی پایین پاترول، لندروور و تویوتا های fj40 گزینه های مناسبی هستند. در رده میانی سوزوکی گرند ویتارا، رونیز و پیکاپ می توانند انتخاب خوبی باشند. در رده های بالاتر لندکروز، پرادو و هایلوکس از تویوتا حکم رانی می کنند. البته بعید می دانم این روز ها کسی ماشین میلیاردی به آفرود ببرد!

وسایل آفرود

چی ببریم؟ چی ببندیم؟

این سوال ارتباط مستقیم با هدف شما از این ورزش دارد.
اگر بخواهید جنگل نوردی کنید اسنورکل، لاستیک های گل درشت و وینچ سه وسیله مورد نیاز شما هستند. اگر با غواصی آشنا باشید می دانید اسنورکل قطعه ای است که از آب بیرون می آید و غواص از طریق آن نفس می کشد. اینجا هم کار این قطعه همین است با این تفاوت که خودروی شما زیر آب با آن نفس می گیرد!

لاستیک گل درشت برای این است که زمین جنگل ها اصولا گلی و نرم است. این لاستیک ها برای این مسیر ها ساخته شده اند. اگر نمی توانید به آن مقدار هزینه کنید لاستیک های معروف به تراکتوری را استفاده کنید. جواب می گیرید!

وینچ مهم ترین قطعه در هر فعالیت آفرودی است. مخصوصا وقتی که گیر کرده اید و کسی هم برای بکسل کردن نیست. این قطعه در اصل یک سیم بکسل موتور دار است که یک سر آن به خودرو و سر دیگر آن به درخت یا جسم ثابتی بسته می شود. ابزار بسیار کاربردی در جنگل نوردی است.

آفرود در جنگلاگر بخواهید کویر نوردی و شن بازی کنید جک هایلیفت با پالت پلاستیکی و باک اضافه را فراموش نکنید. در آن بیابان بی آب و علف قطعا بنزین پیدا نمی کنید!

در شن احتمال گیر کردن بسیار زیاد است. جک هایلیفت یک جک با ارتفاع زیاد است که خودرو را بالا می برد، و شما پالت را زیر چرخ می گذارید. این گونه خودرو را از مهلکه نجات می دهید!

اما یادتان باشد، اینها ابزار حرفه ای هستند. برای طبیعت گردی سپر آفرودی، کمک فنر خوب و لاستیک مناسب کافی است. البته به شرطی که تیمی طبیعت گردی کنید. تیمی سفر کردن مقدار زیادی از زحمات شما را کم می کند.

آفرود در بیابان

چه نکاتی را رعایت کنیم؟

هیچوقت تک ماشین و تنها آفرود نروید. همیشه احتمال گیر کردن، تمام کردن سوخت و خراب شدن خودرو هست. اگر با تیم باشید همیشه در تیم خودرو های مجهز و افراد با تجربه هستند که کمکتان کنند. ترجیحا مسیر های اول خود را با تور آفرودی بروید تا با مسیر و روند کار آشنا شوید.

آفرود دسته جمعیدانش فنی خود را بالا ببرید. ممکن است در سفر وسط جنگل خودرویتان خاموش شود. شاید این اتفاق بخاطر یک واشر باشد و اگر شما علم کافی را نداشته باشید به مشکل می خورید. با مسائل مکانیکی خودرو خودتان آشنا شوید و وسایل مصرفی را یدکی در خودرو داشته باشید.

بی گدار به آب نزنید. اگر نمی دانید عمق آب چقدر است وارد رودخانه نشوید. اگر از جنس بستر رود خبر ندارید وارد آن نشوید. اگر نمی دانید خودروتان توان بالا رفتن از شیبی را دارد یا نه سراغ آن نروید. و صدها اگر دیگر که می گویند اگر از مسیر اطلاع ندارید وارد آن نشوید. آفرود حادثه کم ندارد.

بیراهه نوردیاز همه مهم تر این که خودرو خودتان را بشناسید. هر خودرو دو دیفرانسیل قد بلندی آفرودر نیست. بسیاری از افراد را دیده ایم که با خودرو های کراس اوور به آفرود های سنگین رفته اند و خودشان را به دردسر انداخته اند. علمتان را بالا ببرید!

این مقاله ادامه دارد . . .