تارا ایران خودرو
تارا، برادر ایرانی پژو 301!

بعد از اینکه همکاری شریک فرانسوی ایران خودرو یعنی پژو در ایران به پایان رسید، کیفیت محصولات پایین آمد و قطعات اصلی با قطعات چینی جایگزین شدند. اینطور شد که کیفیت متریال و فنی خودروها بسیار پایین آمد. اما چند سال پیش بود که ایران خودرو تصمیم گرفت با پلتفرم پژو 301 یک خودروی داخلی سازی شده بسازد، یعنی از آن پلتفرم استفاده کند اما طراحی بدنه را خودش انجام دهد. نتیجه این شد که خودرویی به نام تارا متولد شد. تارا با استفاده از پلتفرم پژو 301 و موتور +TU5 می تواند یکی از موفق ترین خودروهای بازار باشد. تا آخر این مقاله با بررسی تخصصی تارا همراه کارلوکس باشید.

طراحی ظاهری و بدنه تارا، رنگ و بویی جدید!

از بیرون که به تارا نگاه می کنیم، شبیه هیچ کدام از محصولات پیشین ایران خودرو نیست و کاملا طرح جدیدی دارد. این خودرو از پلتفرم پژو 301 استفاده کرده است که یک سدان نسبتا کوچک محسوب می شود. طراحی خودرو خیلی زیبا است؛ در نمای جلویی، مهندسان ایران خودرو تلاش کرده اند که با استفاده از خطوط ریز طرح جذاب و جسورانه ای به خودرو بدهند و تا حدود زیادی نیز موفق بوده اند. در نمای جانبی اما طرح ساده ای می بینیم که به دور از زرق و برق های طراحی است. در نمای عقب نیز چراغ های به هم پیوسته ی تارا ما را یاد آزراهای قدیمی می اندازند که باز هم خیلی جذاب هستند. صندوق عقب کمی بزرگ است و سپر عقب را کوچک تر کرده است. به طور کلی طراحی تارا را می توان طراحی زیبایی تلقی کرد، با توجه به اینکه طرحی است که تاکنون روی هیچ خودرویی ندیده ایم و این جذابیتش را دو چندان می کند.

تارا

داخل کابین، تارا با طعم 301!

داخل کابین تارا هم مانند بیرون آن از پژو 301 به عاریت گرفته شده است. طراحی داشبورد زیبا و البته جدید است و حس خوبی به ما می دهد. اما مثل همه محصولات ایران خودرو کیفیت خیلی خوبی ندارد و کیفیت کابین چندان با برچسب قیمتی همخوانی ندارد! آپشن های استفاده شده در تارا مثل محصولات جدید ایران خودرو هستند و چیز جدیدی اضافه نشده است. فضای کابین هم در حد یک سدان کوچک خوب است و تقریبا به اندازه دنا فضا ارائه می دهد.

فنی و موتور

در بخش فنی یکی از بهترین اتفاقات ممکن رخ داده است. موتور TU5 که محبوب ترین موتور بازار ایران است، در مدل ایرانیزه که در چند سال اخیر ساخته شد، مشکل کمبود کشش داشت. این بود که ایران خودرو تصمیم گرفت با تغییراتی در این موتور گشتاور آن را از 142 به 150 نیوتن متر و قدرت آن را از 105 به 112 اسب بخار برساند تا مشکل کمبود کشش در TU5 ها کاملا حل شود. این موتور 16 سوپاپ علاوه بر اینکه توان و گشتاور خوبی دارد، مصرف سوخت آن نیز در حدود 7 تا 8 لیتر در هر صد کیلومتر است که عدد خیلی خوبی است. این موتور یک موتور کم استهلاک، کم صدا، با توان خوب و البته با پتانسیل تقویت بسیار زیاد است که در بخش تست رانندگی در مورد آن بیشتر صحبت می کنیم.

تاراتست رانندگی

تست رانندگی تارا را با اشتیاق بیشتری شروع می کنیم، به این دلیل که می خواهیم بدانیم این TU5 جدید نسبت به TU5 های ایرانیزه چقدر بهتر شده است؛ فقط روی کاغذ یا در عمل هم پیشرفت داشته است؟ شتاب گیری خیلی خوب انجام می شود. تارا می تواند حدودا در 10 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد که عدد خیلی خوبی است. به جز شتاب گیری، مشکل کمبود کشش کاملا حل شده است و خودرو در دور پایین نیز می تواند با دنده سبک حرکت کند. جایی که TU5 ایرانیزه نیاز به دنده یک داشت، تارا با دنده دو حرکت می کند و این مزیت خیلی خوبی است. حال تنها مشکلی که با TU5 های ایرانیزه داشتیم حل شده است و دیگر دلیلی برای انتخاب نکردن +TU5 وجود ندارد. کابین خودرو خیلی جادار نیست و می توان گفت از هاچبک ها کمی بزرگ تر است و هنوز هم از لحاظ فضای داخلی با خودروهایی مانند سمند و پژو پارس فاصله دارد اما برای یک خانواده ی کوچک کار راه انداز است. دید راننده به اطراف خوب است و ابعاد خودرو نیز مناسب شهر است که باعث می شوند در رانندگی شهری مشکلی با تارا نداشته باشید. تنها مشکلی که فعلا وجود دارد این است که مراقب باشید با خودرویتان به جایی برخورد نکنید چرا که هنوز قطعات تارا خیلی در بازار موجود نیستند.

جمع بندی

تارا در بازار ایران مستقیما با سایپا شاهین و دنا پلاس توربو رقابت می کند. شاید رقابت شاهین و تارا در بازار رقابت خیلی جذابی شود اما چیزی که در شاهین ما را دل سرد می کند، فقط 110 اسب بخار قدرت با یک موتور 1.5 لیتری توربو است، در صورتی که تارا با یک موتور 1.6 لیتری همان مقدار قدرت را تولید می کند و دردسرهای موتورهای توربوشارژ را نیز ندارد. از طرفی دیگر در دنا پلاس توربو، 150 اسب بخار قدرت داریم که به نظر می آید خیلی بیشتر از تارا باشد اما واقعیت این است که در شتابش خیلی تاثیری ندارد، آن هم به دلیل گیربکس ضعیفی است که بر روی دنا پلاس توربو قرار دارد. به زودی مقایسه ی این دو خودرو با دنا پلاس توربو را نیز در کارلوکس بخوانید.