راهنمای خرید هدلایت
راهنمای خرید هدلایت

راهنمای خرید هدلایت

هدلایت یک از قطعات اصلی خودرو های تیونینگ شده است. قطعه ای است که بیشترین کاربرد را در تیونینگ ظاهری خودرو دارد و لازم است هر ماشین بازی قبل از خرید هدلایت در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشد. با کارلوکس همراه باشید.

هدلایت به چه معنا است؟

در زبان انگلیسی کلمه ی هدلایت (Head Light) به معنی چراغ جلوی اتومبیل است. اما چیزی که در بین فروشندگان ایرانی رایج است کمی متفاوت است. هدلایت در اصل نسل جدید لامپ های خودرو است. لامپ هایی که نسبت به لامپ های قدیمی عمر بیشتر، مصرف کم تر و نور بیشتری دارند. این لامپ ها نمای اسپرت تری هم به ظاهر خودروی شما می بخشند و بسیار زیبا هستند.

ساختمان و طراحی هدلایت ها

لامپ های هدلایت چند بخش اصلی دارند. بجز خود لامپ که قسمت اصلی است، در پشت لامپ یک فن قرار دارد که وظیفه آن خنک کردن یونیت هدلایت است. این فن باعث می شود دمای یونیت بالا نرود و احتمال آسیب کم شود. یک هدلایت خوب یک ترانس هم دارد. وظیفه ترانس تنظیم ولتاژ ورودی و معمولا افزایش ولتاژ است. البته ترانس ها در همه ی هدلایت ها وجود ندارند.
قطعه دیگری که در هدلایت های با کیفیت وجود دارد اینتلیجنت ( intelijent) است. ممکن است گاهی فن به درستی کار نکند و یا ترانس ولتاژ را بیش از اندازه بالا ببرد. در این هنگام است که اینتلیجنت وارد عمل می شود و با کاهش ولتاژ، دما را کم می کند تا از آسیب دیدگی دستگاه جلوگیری کند.

بررسی هدلایتمعیار قدرت هدلایت ها

وقتی برای اولین بار با بسته ی یک هدلایت روبرو می شوید دو عدد به چشم می خورد. یک عدد مربوط به توان است که بین 30 تا 80 وات است. و عدد بعدی بیانگر شدت نور است که معمولا بین 10 تا 20 هزار است. اما هر یک چه مفهوم دارند؟
توان هیچ ارتباطی به قدرت نوری هدلایت ندارند. برای چراغ های اصلی جلو معمولا از 40 وات استفاده و شود و در پروژکتور ها وات کم تر 30 دیده می شود. فراموش نکنید اگر می خواهید وات های بالاتر مثل 80 وات را به کار بگیرید اتصالات و پایه لامپ هم باید تعویض و تقویت شوند تا با بالا رفتن دما دچار سوختگی و آب شدن نشوند.
اما عدد بعدی شدت نور است که با لومن(LM) شناخته می شود. این عدد اصولا 15000 است . برای مقایسه باید بدانید یک لامپ معمولی 3800 لومن نور دهی دارد. پس روی کاغذ هدلایت حدود 4 برابر لامپ معمولی قدرت روشنایی دارد. البته در عمل هم به چشم این تفاوت را حس خواهید کرد.

انواع هدلایت برای خرید

وقتی که برای خرید هدلایت به فروشگاهی مراجعه کنید، بعد از برندی که مد نظرتان است اولین سوالی که می کنند این است که هدلایت دو طرفه می خواهید یا چهار طرفه؟
این تفاوت عددی تفاوت در اس ام دی (SMD) های به کار رفته در هدلایت است. هدلایت های دو طرفه دو اس ام دی دارند اما هدلایت های چهار طرفه چهار اس ام دی در آن ها به کار رفته است. معمولا هدلایت های چهار طرفه نور بیشتری تولید می کنند اما این مسئله همیشه درست نیست و نوردهی هدلایت ها با واحدی به نام لومن که پیشتر گفتیم ارتباط دارد و باید خیلی هوشمندانه در این زمینه عمل کنید.

برند های بازار

در خرید برخی کالا ها به دلیل تعدد فروشندگان و برند ها ممکن است خریدار دچار سردرگمی بشود. اما باید گفت برای خرید هدلایت یکی از برند های خوب و محبوب در بازار برند TC6 است. طیف متنوعی از هدلایت ها برای خودرو های مختلف توسط این برند تولید شده است که می توانید استفاده کنید.

هدلایت در برابر زنون، تقابل رقبا

انتخاب بین زنون و هدلایت برای بسیاری انتخابی سخت است. اما اهل فن با بررسی علمی و تجربه تصمیم می گیرند.
عنصر زنون پنجاه و چهارمین عنصر جدول تناوبی و یک گاز نجیب سمی است. این یعنی اگر در هنگام نصب یا بعد نصب در حادثه ای لامپ حاوی زنون بشکند، گاز زنون خارج می شود و می تواند خطرناک باشد. اگر شکستی رخ داد به هیچ وجه گاز موجود در محیط را استنشاق نکنید.
زنون برای این که به حداکثر نور خود برسد نیاز دارد که گرم شود. یعنی در لحظه قابل استفاده نیست و برای آماده شدن نیاز به زمان دارد. اما هدلایت همیشه در خدمت شماست و با روشن کردن چراغ در لحظه به اوج نور دهی خود می رسد.

زنون نور شدید و آزار دهنده ای دارد. شدتی که بیش از حد لازم است و در جاده دید رانندگان دیگر را کور می کند. برای همین است که پلیس راهور زنون های نصب شده روی خودرو ها را غیر استاندارد و خطرناک می داند و در صورت مشاهده ی نصب زنون ملزم به پرداخت جریمه خواهید بود. اما هدلایت کاملا قانونی است و می توانید بدون نگرانی آن را روی خودروی خود نصب کنید و مورد اضافی هم در برگه خلافی مشاهده نکنید!

اکثریت کسانی که زنون نصب می کنند، فارغ از برند و هزینه ای که کرده اند بعد از مدتی متوجه می شوند که سیستم برقی و الکتریکی خودرو دچار مشکل شده است. زنون هیچ وقت بی دردسر نبوده و نیست و عمر آن هم ممکن است بسیار کوتاه باشد. اما هدلایت هیچ مشکلی برای سیستم های الکتریکی خودرو ایجاد نمی کند و بازهم می گوییم، خیالتان راحت!

راهنمای خرید هدلایتسپردن کار به کاردان!

بجز انتخاب هدلایت، انتخاب نصاب هم خیلی مهم است. امروزه بیشتر هدلایت های باکیفیت قابلیت تنظیم نور دارند. یعنی اگر کسی که در نصب حرفه ای باشد کار شما را انجام دهد می تواند با آزمون و خطا بهترین نوردهی را از هدلایت شما بگیرد. از طرفی انتخاب پایه لامپ مناسب هم بر عهده متخصص است تا لامپ سر جای درست بنشیند.